Allt om tvister - Företag
Som företagare är det mer regel än undantag att någon gång hamna i en tvist, kanske med en kund, en leverantör, hyresvärden eller en delägare. Här får du svar på de vanligaste frågorna kring tvister och tvistemål.
Som företagare är det mer regel än undantag att någon gång hamna i en tvist, kanske med en kund, en leverantör, hyresvärden eller en delägare. Här får du svar på de vanligaste frågorna kring tvister och tvistemål.
En tvist uppstår när två eller fler parter blir oense om en överenskommelse. Ett tvistemål uppstår när när en stämningsansökan blivit godkänd av domstol och en rättegångsprocess sätter igång.
Många företag väljer att försöka lösa tvisten genom medling: att en objektiv och utomstående person (eller flera) försöker få parterna att komma överens. Ett annat alternativ är skiljedomsförfarande, då avgörs tvisten av ett skiljedomsinstitut (t.ex. Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut - SCC.
Först lämnar en part in en stämningsansökan till domstol, om ansökan godkänns skickas en stämning till motparten. Därpå följer ett föreläggande om att båda parter ska inkomma med sin syn på saken och eventuella bevis. Nästa steg är den muntliga förberedelsen, domstolen bestämmer då vad som ska bedömas. Därefter är det huvudförhandling och slutligen meddelas domslut.
Läs mer om tvistemålsprocessen här
En stämningsansökan kostar mellan 900 och 2 800 kronor beroende på vilket värde det tvistas om. Kostnader för juridiskt ombud och eventuella experter tillkommer.
Att ha tydliga, klara och skriftliga överenskommelser (avtal) med anställda, leverantörer m.fl., se till att följa lagar och regler för t.ex. GDPR och penningtvätt, ha tydliga och korrekta köp- och leveransvillkor på hemsidan.
Hos oss på Lexly kan du göra en risk- och behovsanalys för att få veta vilka områden du bör se över samt en avtalsgranskning för att få ett avtal kontrollerat av jurist.
Du kan även boka ett möte med någon av våra jurister.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som avgör ärenden då konsumenter är i tvist med företag. Deras beslut är rekommendationer, och måste alltså inte följas. Runt 80 procent av alla företag följer ARNs rekommendationer.
Det finns två alternativ: ett inkassoföretag som driver in skulden eller att du ansöker om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om en kund bestridit betalningsansvar med en förklaring till vad kunden grundar sitt bestridande på, kan företaget inte driva in fordran genom inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande. För att få betalt måste istället en stämning i domstol göras. Det följer av inkassolagen att inkassoåtgärden inte får vidtas på tvistiga fordringar.
I första hand bör man som företagare innehålla betalning för leveransen och om leverans ändå inte sker kan handräckning användas för att få leveransen.
Om du har ett avtal med en skiljeförfarandeklausul, ska eventuella tvister med avtalsparten lösas av en skiljenämnd. Då avgörs tvisten vid ett skiljedomsinstitut. Ett skiljeförfarande är betydligt dyrare än en tvistemålsprocess varför det ibland kan vara betydligt bättre att i avtal inte ha med någon klausul som stadgar skiljeförfarande om tvist uppstår. Den största fördelen med skiljeförfarande är att det ofta går snabbare än ett domstolsförfarande och att handlingarna i skiljeförfarande lyder under större sekretess.
När det gäller köp av tjänster mellan olika företag finns det ingen specifik lag som reglerar detta. Har ni ett avtal är det villkoren i detta som ska följas. Ett tips: Om ni saknar avtal och får en muntligt beställning av en tjänst från ett företag: mejla en bekräftelse med era villkor.
Sköt din business, så förser vi dig med värdefulla tips i vårt nyhetsbrev. Undvik dyrbara misstag när du till exempel ingår samarbeten, köper tjänster eller tar in fler delägare.