Skuldebrev

Vad gäller om ni betalat olika mycket i kontantinsats? Ska du låna ut pengar eller stå på ett lån som någon annan nyttjar? 

  • Skuldebrevet skapar trygghet och fungerar som ett kvitto för den som lånar ut pengar eller står ensam på ett lån.
  • Säkerställ att den som lagt in mer pengar i bostaden också får tillbaka sin del vid en eventuell separation eller skilsmässa.
  • Med ett skriftligt avtal blir det enkelt att bevisa vad ni kommit överens om.

Vad är ett skuldebrev?

Ett skuldebrev är en handling som visar på att någon är skyldig någon annan pengar. Skuldebrevet är också ett löfte på att skulden kommer att betalas.

Själva lånesumman ska tydligt framgå av skuldebrevets innehåll. Även lånevillkoren ska vara med. Det kan exempelvis vara krav på ränta, amortering och övriga avgifter.

Eftersom viktig information om lånet finns med i skuldebrevet är det även viktigt att noga läsa igenom innehållet.

 

När behövs skuldebrev mellan privatpersoner?

Ett skuldebrev behövs när en person lånar ut pengar till en annan. Ett skuldebrev behöver du även om du står ensam på ett lån som någon annan nyttjar.

Läs mer om skuldebrev mellan privatpersoner

 

Varför skuldebrev för olika kontantinsatser?

När ni står på lån och kontrakt till lika delar men betalat olika mycket i kontantinsats behövs ett skuldebrev.

Det är för att säkerställa att den som betalat mer även får tillbaka en större andel vid en separation eller skilsmässa.

Läs mer om skuldebrev för olika kontantinsatser

 

Kostnadsfri trygghetskoll

När du skriver ditt avtal online erbjuder vi en kostnadsfri Trygghetskoll. Efter skrivet avtal kan du enkelt boka ett samtal direkt på bekräftelsesidan. I samtalet går vi igenom och säkerställer att avtalet du skrivit avser just det som du har tänkt dig.

Så här fungerar det

  • Svara på frågor som rör din situation. Utifrån dina svar skapar vi ett skräddarsytt avtal.
  • Betala via kort eller faktura.
  • Ditt avtal kan laddas ner direkt och sparas även på Mina sidor.
  • Trygghetskollen - Vi erbjuder ett kostnadsfritt samtal för att säkerställa att avtalet du skrivit avser just det som du har tänkt dig.
  • Behöver du göra en justering i ditt avtal? Du har alltid 30 dagars kostnadsfri ändringsrätt.
  • Det viktigaste för oss är nöjda kunder, därför erbjuder vi en Nöjd kund-garanti.

500 000 användare har redan fått hjälp