På Lexly använder vi cookies för att ge dig en bättre kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du användningen av Cookies.
Hyresavtal för kontorsplatser
I ett hyresavtal för kontorsplatser är det viktigt att reglera vad som ingår i uthyrningen, antalet arbetsplatser som avses och om det ska finnas en maxgräns på hur många personer som får nyttja arbetsplatsen. Andra viktiga frågor är hyra, betalning och regler för uppsägning m.m.
Hyresavtalet säkerställer att båda parter är överens om vad som gäller för lokalhyran. I hyresavtalet kommer man överens om vad som ingår i hyran, hyresnivå och när hyran ska betalas.
Även villkor för uppsägning bör framgå tydligt för att skapa förutsägbarhet för både hyrestagare och hyresvärd.
Om det i lokalen förekommer flera olika näringsverksamheter är det bra att införa en sekretessbestämmelse i hyresavtalet.
Så här fungerar det
Svara på frågor som rör din situation.
Utifrån dina svar skapar vi ett skräddarsytt avtal.
Betala via kort, swish eller faktura.
Ditt avtal skickas direkt till din e-post.
Hyresavtal för kontorsplatser
När du hyr ut en del av lokalen i andra hand bör du vara försiktig och tänka på att du gentemot hyresvärden ansvarar för alla förpliktelser i hyreskontraktet och enligt hyreslagen även för andrahandshyresgästen.
Detta innebär bland annat att andrahandshyresgästens verksamhet måste hålla sig inom ramen för det som står i hyreskontraktet, till exempel kontor eller lager.
Vad ska ingå i hyran?
Det är viktigt att i hyresavtalet reglera vad för slags service som ska ingå i hyresbeloppet. Det rör sig dels om tjänster som gäller hela lokalen, exempelvis uppvärmning av lokalen, vatten och avlopp, samt annan service så som städning, bredband, receptionstjänster m.m.
Tryggt
Vi hjälper dig till en tryggare tillvaro.
Enkelt
Vi förklarar juridiken på ett begripligt sätt.
Tillgängligt
Vi finns här när du behöver oss. På det sätt som passar dig.