När du sålt en bostad ska försäljningen deklareras året efter det att du och köparen skrev på köpekontraktet.
Deklarationshjälp vid bostadsförsäljning

- Vi guidar dig i hur du ska räkna ut vinsten/förlusten, eventuell vinstskatt, uppskov och kostnadsavdrag.
- Skriv ut, underteckna och skicka blanketten till Skatteverket eller ladda upp blanketten som en bilaga om du deklarerar online.
Varför deklarationshjälp?
Att räkna ut vinsten eller förlusten som ska redovisas i deklarationen är inte alltid helt enkelt och ofta uppstår frågor och funderingar. Vilka kostnader har jag rätt att dra av? Hur mycket ska jag betala i eventuell vinstskatt? Och hur fungerar uppskov? Vi har skapat en deklarationshjälp för att underlätta och guida dig rätt.
Det enda du behöver göra är att skriva ut, underteckna och skicka blanketten till Skatteverket, alternativt ladda upp blanketten som en bilaga om du väljer att deklarera online.
Deklarationshjälp
Du kan använda dig av tjänsten när du ska deklarera försäljningen av en bostadsrätt eller ett småhus (villa, radhus, kedjehus eller stuga/fritidshus). Det krävs dock att den sålda bostaden var en privatbostadsfastighet. Bostaden räknas som privatbostadsfastighet om fastigheten bara har använts som permanent- eller fritidsbostad av dig själv eller dina närstående under tiden du ägt bostaden.
Läs mer om Deklarationshjälp