När du handlar i en butik kan du inte ångra köpet. Det kan du emellertid om du köper något på nätet, över telefon eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler.
För att veta om du vill ha en vara måste du såklart undersöka den. Men om ska du kunna lämna tillbaka varan, måste den vara i vad som kallas ”oförändrat skick”. Det betyder att du inte får använda den så att den slits. Gör du det kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.
Andra har även sökt på
- När har jag rätt att reklamera?
- Vem reklamerar man till?
- Måste jag bevisa att det är fel på varan?
- Jag har beställt en vara, när måste en säljare leverera den?
- Om jag inte läst avtalet, hur kan jag vara bunden till det?
- Vad är garanti?
- Vad är öppet köp?
- Varan såldes i befintligt skick.
- Måste jag betala för att skicka tillbaka varan?
- Vad kan jag kräva om varan är trasig?
- Vad händer om butiken inte ger mig rätt?
- Vad gör jag om mitt klagomål gäller annat än varor?
- Får jag använda varan och sen ångra mig och skicka tillbaka den?
- Varför ska man använda Lexly för att reklamera?