Utgångspunkten är att det alltid är du som köpare som måste kunna visa att det faktiskt är fel på varan, du har det man kallar för bevisbördan. Under de första sex månaderna efter köpet är det dock säljaren som måste bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du bevisa att det är ett ursprungligt fel. Detta kallas att bevisbördan skiftas.
Andra har även sökt på
- När har jag rätt att reklamera?
- Vem reklamerar man till?
- Måste jag bevisa att det är fel på varan?
- Jag har beställt en vara, när måste en säljare leverera den?
- Om jag inte läst avtalet, hur kan jag vara bunden till det?
- Vad är garanti?
- Vad är öppet köp?
- Varan såldes i befintligt skick.
- Måste jag betala för att skicka tillbaka varan?
- Vad kan jag kräva om varan är trasig?
- Vad händer om butiken inte ger mig rätt?
- Vad gör jag om mitt klagomål gäller annat än varor?
- Får jag använda varan och sen ångra mig och skicka tillbaka den?
- Varför ska man använda Lexly för att reklamera?