Ofta är det villkor för betalning, reklamation, garanti, retur, ångerrätt. avbokning och leverans som beskrivs i avtalet. Allmänna villkor är grunden till en välfungerande handel.
Minskar merarbete
Genom att ha allmänna villkor så blir andra avtal enklare och mindre omfattande att upprätta. I de andra avtalen kan du hänvisa till de allmänna villkoren och du slipper onödigt merarbete i många avtalssituationer. De flesta väljer att även ha de allmänna villkoren på sin webbsida så att kunderna kan läsa dem innan köp och på så sätt ser du alltid till att kunderna har fått information om vad som gäller.
Anpassa till verksamheten
Allmänna villkor bör anpassas till din verksamhet. Det är ofta stor skillnad mellan de allmänna villkor ett e-handelsföretag behöver ha, jämfört med en resebyrå eller it-konsult.
Allmänna villkor är inget lagstadgat krav men något många företag har för att effektivisera verksamheten och slippa merarbete.
Skriv allmänna villkor
Hos oss kan du enkelt skriva allmänna villkor utformade specifikt för ditt företag. Du skriver enkelt avtalet med en av våra jurister via telefon eller videomöte.
Om du har frågor eller vill vill veta mer är du välkommen att ringa oss på telefon 0771 24 00 24.