Vad som gäller när varan är felaktig beror i första hand på vad som avtalats. Vanligen kan köparen efter reklamation begära att säljaren reparerar eller på annat sätt åtgärdar felet, t.ex. genom ny leverans. Dessutom kan köparen vanligen begära prisavdrag eller hävning, d.v.s. att köparen lämnar tillbaka varan och återfår de pengar han eller hon betalat. En gemensam benämning för dessa åtgärder är påföljder.
Om parterna inte avtalat om något särskilt gäller köplagens regler om påföljder. Trots att ingenting har avtalats om varans skick kan köparen göra påföljder gällande i de fall varan inte uppfyller ”normal” standard. En avvikelse från normal standard brukar uttryckas med att varan inte är ägnad för det ändamål som varor av samma slag i allmänhet används. Ett exempel på detta är att köparen köpt spik som visar sig vara sönderrostad, och därför inte kan användas för att spika ihop brädor.
Andra har även sökt på
- Vilka andra åtgärder kan krävas i samband med köpet?
- Vad är en felaktig vara?
- Vad kan köparen göra vid fel på varan?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan avtalet säga att köparen inte får kräva någonting av säljaren?
- Är jag bunden till köp?
- Om det är fel på varan, kan jag då ångra mig?
- När bör man upprätta ett köpeavtal?
- Ska jag använda mig av ett gåvobrev eller ett köpekontrakt?
- Finns några krav på köpeavtalets form och innehåll?
- Kan jag reglera leveransen i köpekontraktet?
- Vad innebär en garanti från säljaren?
- Vad betyder dröjsmål?
- Vad innebär det att friskriva sig?
- Vad gäller enligt köplagen när varan är felaktig?
- Vad innebär ett återtagandeförbehåll?
- Vad innebär riskens övergång i ett köpekontrakt?
- När kan man kräva skadestånd om någon bryter mot avtalet?
- Vilka påföljder kan göras gällande vid kontraktsbrott och när?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan enligt köplagen?