Om köparen dröjer med betalning kan säljaren kräva att köpet ska återgå, d.v.s. häva avtalet, vilket förutsätter att betalningsdröjsmålet är ett väsentligt avtalsbrott för säljaren. Om varan har överlämnats till köparen innan betalning har skett, t.ex. när varan köpts på kredit, så krävs ett återtagandeförbehåll (även kallat ägarförbehåll) för att säljaren ska få ta tillbaka varan. Ett återtagandeförbehåll är ett villkor i avtalet där säljaren förbehåller sig rätten att återta varan om köparen inte betalar. Om inget återtagandeförbehåll finns i avtalet saknar säljaren rätt att ta tillbaka varan. Ett återtagandeförbehåll kan dock inte alltid göras gällande, t.ex. om säljaren har gett köparen frihet att sälja varorna vidare. Samma sak gäller om de varor som har sålts är av sådant slag att det är svårt att återta dem, t.ex. varor som infogas i andra varor, såsom takpannor och reservdelar.
Andra har även sökt på
- Vilka andra åtgärder kan krävas i samband med köpet?
- Vad är en felaktig vara?
- Vad kan köparen göra vid fel på varan?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan avtalet säga att köparen inte får kräva någonting av säljaren?
- Är jag bunden till köp?
- Om det är fel på varan, kan jag då ångra mig?
- När bör man upprätta ett köpeavtal?
- Ska jag använda mig av ett gåvobrev eller ett köpekontrakt?
- Finns några krav på köpeavtalets form och innehåll?
- Kan jag reglera leveransen i köpekontraktet?
- Vad innebär en garanti från säljaren?
- Vad betyder dröjsmål?
- Vad innebär det att friskriva sig?
- Vad gäller enligt köplagen när varan är felaktig?
- Vad innebär ett återtagandeförbehåll?
- Vad innebär riskens övergång i ett köpekontrakt?
- När kan man kräva skadestånd om någon bryter mot avtalet?
- Vilka påföljder kan göras gällande vid kontraktsbrott och när?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan enligt köplagen?