Köparen måste reklamera inom skälig tid från dess han märkt eller borde märkt felet, d.v.s. meddela säljaren om felet. Köparen ska i samband med detta eller skälig tid därefter meddela om vilka krav han tänker rikta mot säljaren. I första hand kan köparen kräva att felet åtgärdas eller att en ny vara levereras. Om detta inte kommer på fråga eller om säljaren inte fullföljer sin plikt får köparen kräva prisavdrag eller häva köpet.
Andra har även sökt på
- Vilka andra åtgärder kan krävas i samband med köpet?
- Vad är en felaktig vara?
- Vad kan köparen göra vid fel på varan?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan avtalet säga att köparen inte får kräva någonting av säljaren?
- Är jag bunden till köp?
- Om det är fel på varan, kan jag då ångra mig?
- När bör man upprätta ett köpeavtal?
- Ska jag använda mig av ett gåvobrev eller ett köpekontrakt?
- Finns några krav på köpeavtalets form och innehåll?
- Kan jag reglera leveransen i köpekontraktet?
- Vad innebär en garanti från säljaren?
- Vad betyder dröjsmål?
- Vad innebär det att friskriva sig?
- Vad gäller enligt köplagen när varan är felaktig?
- Vad innebär ett återtagandeförbehåll?
- Vad innebär riskens övergång i ett köpekontrakt?
- När kan man kräva skadestånd om någon bryter mot avtalet?
- Vilka påföljder kan göras gällande vid kontraktsbrott och när?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan enligt köplagen?