Om varan är felaktig eller inte avgörs i första hand genom vad som står i avtalet. Om varans beskrivning i avtalet inte stämmer överens med varan som levereras är den felaktig. Ett exempel är om det står i avtalet att köpet avser spik men när leverans sker skickas istället skruvar från säljaren. Ett annat exempel är om varan har ett sämre skick än vad avtalet beskriver och konsumenten kunde förvänta sig. En annan typ av fel innebär att varan inte kan användas till de saker den är gjord för. Ett exempel är om konsumenten köper en stekpanna som visar sig inte tåla värme.
- Hur ska varan levereras?
- Vad gäller när varan är felaktig?
- Kan jag köpa och sälja tjänster?
- Får man ha med vilka villkor som helst?
- Vad gäller när man säljer på auktion?
- Vad menas med riskens övergång?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan?
- Kan jag sälja till näringsidkare?
- Kan jag använda avtalet vid internetköp?
- När bör man upprätta ett konsumentköpeavtal?
- Finns några krav på konsumentköpeavtalets form och innehåll?
- Vad innebär en garanti?
- Vad innebär en friskrivning?
- Vad har konsumenten för lagliga rättigheter?
- Vad ska man tänka på vid köpet?
- Gäller något särskilt om köpet skett på distans, t.ex. via internet?
- Vad innebär ett fel på varan?
- Vad kan köparen göra vid fel?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan säljaren friskriva sig från ansvar för varan?
- Kan man ångra ett köp?
- Om det är fel i varan, kan jag då ångra mig?
- Om vi inte skriver något avtal, kan jag ångra mig då?
- Vad innebär dröjsmål?
- Kan vem som helst använda konsumentköpeavtalet?
- Vem är konsument?
- Vem är näringsidkare?
- Fungerar konsumentköpeavtal för fastigheter och bostadsrätter?
- Kan jag köpa och sälja tjänster med ett konsumentköpeavtal?