Säljaren har ingen skyldighet att lämna öppet köp. Man måste därför avtala om man vill att köparen ska få öppet köp på varan.
Har köparen däremot köpt varan genom exempelvis internet, postorder, tv-shop eller telefonförsäljning omfattas köpet av distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59). Det innebär att köparen har rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom två veckor från köpet. Det är säljarens skyldighet att informera konsumenten om ångerrättens innehåll och var konsumenten ska vända sig för att kunna utnyttja den. Om säljaren struntar i att informera köparen kan han eller hon få påföljder i form av bl.a. böter.
- Hur ska varan levereras?
- Vad gäller när varan är felaktig?
- Kan jag köpa och sälja tjänster?
- Får man ha med vilka villkor som helst?
- Vad gäller när man säljer på auktion?
- Vad menas med riskens övergång?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan?
- Kan jag sälja till näringsidkare?
- Kan jag använda avtalet vid internetköp?
- När bör man upprätta ett konsumentköpeavtal?
- Finns några krav på konsumentköpeavtalets form och innehåll?
- Vad innebär en garanti?
- Vad innebär en friskrivning?
- Vad har konsumenten för lagliga rättigheter?
- Vad ska man tänka på vid köpet?
- Gäller något särskilt om köpet skett på distans, t.ex. via internet?
- Vad innebär ett fel på varan?
- Vad kan köparen göra vid fel?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan säljaren friskriva sig från ansvar för varan?
- Kan man ångra ett köp?
- Om det är fel i varan, kan jag då ångra mig?
- Om vi inte skriver något avtal, kan jag ångra mig då?
- Vad innebär dröjsmål?
- Kan vem som helst använda konsumentköpeavtalet?
- Vem är konsument?
- Vem är näringsidkare?
- Fungerar konsumentköpeavtal för fastigheter och bostadsrätter?
- Kan jag köpa och sälja tjänster med ett konsumentköpeavtal?