Är varan felaktig har köparen rätt att reklamera den. Det är först och främst upp till säljaren hur hon vill åtgärda felet. Det kan ske genom att säljaren exempelvis lagar varan eller ger köparen en ny vara. Vill konsumenten ha möjlighet att ångra ett köpet måste hon se till att avtalet innehåller villkor om öppet köp. Är köpet ett distans- eller hemförsäljningsköp har konsumenten rätt att ångra köpet inom två veckor.
- Hur ska varan levereras?
- Vad gäller när varan är felaktig?
- Kan jag köpa och sälja tjänster?
- Får man ha med vilka villkor som helst?
- Vad gäller när man säljer på auktion?
- Vad menas med riskens övergång?
- Vilken skyldighet har köparen att undersöka varan?
- Kan jag sälja till näringsidkare?
- Kan jag använda avtalet vid internetköp?
- När bör man upprätta ett konsumentköpeavtal?
- Finns några krav på konsumentköpeavtalets form och innehåll?
- Vad innebär en garanti?
- Vad innebär en friskrivning?
- Vad har konsumenten för lagliga rättigheter?
- Vad ska man tänka på vid köpet?
- Gäller något särskilt om köpet skett på distans, t.ex. via internet?
- Vad innebär ett fel på varan?
- Vad kan köparen göra vid fel?
- Har köparen rätt till skadestånd?
- Avtalet säger att varan är i ”befintligt skick”, vad innebär det?
- Kan säljaren friskriva sig från ansvar för varan?
- Kan man ångra ett köp?
- Om det är fel i varan, kan jag då ångra mig?
- Om vi inte skriver något avtal, kan jag ångra mig då?
- Vad innebär dröjsmål?
- Kan vem som helst använda konsumentköpeavtalet?
- Vem är konsument?
- Vem är näringsidkare?
- Fungerar konsumentköpeavtal för fastigheter och bostadsrätter?
- Kan jag köpa och sälja tjänster med ett konsumentköpeavtal?